Reisverslag Scandinavie & Baltische Staten 2011

4 juli 2011 - Emmeloord, Nederland

Reisverslag van 23 juli t/m 4 september 2011

Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland, Letland en Litouwen

23 juli 2011 ( 76850 km = 600 km)

Zaterdag : Vandaag gaan we eindelijk weg, na een week van voorbereiding alles klaar. Eerst gaan we naar opa in Giekerk, dan door naar Denemarken. Om 2 uur rijden we bij opa vandaan richting Denemarken. Onderweg waait het best wel hard met zo nu en dan een regenbui. Voor de Elbetunnel staat een file, dus gaan we maar door de stad  en over een hele oude hoge brug, hierna door de stad Hamburg en zo de file voorbij weer de snelweg op. Na een poosje zoeken naar een plek om even te spelen en te eten, gaan we toch maar onderweg op een parkeerplaats staan. Het is 7 uur en we willen nu toch wel eens wat eten. Na nog een 200 km rijden zitten we in Abenraa, hier is een camperplaats, we rijden eraan voorbij en zoeken een plekje bij de haven. Hier heerlijk rustig gestaan en om 11 uur lagen de kinderen eindelijk in bed. Wij gaan nog even tv kijken op de snooper en na een uurtje lagen wij ook.

24 juli ( 77450 km = 70 km)

Zondag : Om half 10 zijn we allemaal wakker. Na een heerlijk ontbijt gaan we richting het Vikingmuseum in Ribe bij Esbjerg. Het is een 60 km rijden, wanneer we er aankomen gaat het net open. Het is droog weer met wat bewolking, het ziet er goed uit voor vandaag. Als we in het openlucht museum zijn, gaan we eerst naar het gevechtstraining van de Vikingen, waar de kinderen aan mee mochten doen. Ze worden hier getraind om te vechten als een Viking. Na wat uitleg mogen ze allemaal een stok en een schild halen. Er worden een aantal slagen uitgelegd en daarna mogen ze zelf. Na wat oefenen mogen ze tegen de Viking zelf vechten, en Folco mag als eerste. Leuk zeg. Hierna gaan we naar de IJslandse paarden. Er wordt uitgelegd dat deze paarden uit IJsland gehaald zijn zo’n 1000 jaar geleden. Deze paarden kunnen een soort korte draf, waarbij de berijder helemaal niet beweegt op het paard. Ze laten dit ook zien met een glas bier in hun hand. Aan het eind komt er ook nog een Vikinggroet. Alle paarden komen in één lijn recht op ons aflopen en …… ineens stoppen ze gelukkig allemaal. Zo kunnen we nog even de paarden aaien en wat uitleg vragen aan de berijders. zo nu hebben we even tijd om zo nog even in de huisjes te kijken. hierna gaan we nog bij de roofvogels  kijken. ze laten een uil over en weer vliegen en hij vliegt ook naar Dirte toe. Ik ga even eten halen en cor gaat met de kinderen bij de houtbewerking kijken. Ze kunnen dan op een soort stoel met gereedschap een stok scherp maken. we komen er een opa tegen met zijn dochter en nog 2 jongens., we gaan even wat eten en drinken, nog een ijsje eten bij de speeltuin. Na even zitten gaan we naar de camper en op naar Ribe. Hier is een vrije camperplaats. Eerst even het dorp in even wandelen en dan een plekje zoeken. Naast ons staat een camper met een gezin uit België, we gaan na het eten met hun nog even het dorp in om naar de dorpsomroeper te luisteren.

25 juli ( 77520 km = 70 km)

Maandag: We gaan in Ribe nog even ontbijten.  Hierna rijden we richting Billund naar Legoland, we gaan met de mensen die we gister tegenkwamen. Als we om 11 uur bij legoland komen is het al heel druk. Maar na even sms-en en bellen, zien we ze staan bij de ingang van het park. Ze hebben al kaartjes gekocht en we kunnen nu 2 dagen voor de normale prijs naar binnen door hun ANWB-pas. We gaan eerst maar eens een beetje lopen en we gaan bij Atlantis naar binnen. Hier kun je zien hoe het in sea-life is. We zien mooie vissen, krabsila een hele grote, haaien met daartussenin lego-duikers. We lopen door oude legobouwsels, maar er zijn ook achtbanen. De rijen zijn lang en het is echt heel druk vandaag. Morgen gaan we de shows bekijken en als het een beetje weer is kunnen we ook de waterattracties gaan doen.  We gaan om half 6 eten bij het restaurant bij een buffet, zodat iedereen kan eten wat hij of zij wil. Hierna nog even weer het park in en om half 9 gaan we naar de camper. We vinden een plekje bij de cargo-parkeerplaats van de vrachtauto’s

26 juli ( 77590 km = 63 km)

Dinsdag: Vandaag weer naar Legoland. We rijden van onze lawaaiige slaapplaats af naar de parkeerplaats het dichtst bij de ingang van het park. We douchen, eten en drinken koffie. Om kwart over 11 zijn monique, Julian, Sem en opa er ook weer. En we dachten dat het gister druk was, maar vandaag is het nog veel erger. We gaan rustig aan door het park, snel wil ook niet. Eerst maar naar de water-attracties, de zwemkleding is al aan, maar al heel snel komen ze terug want het water is zo verschrikkelijk koud. Dan de kleren maar weer aan en naar de bootjes om iedereen nat te spuiten en om zelf nat te worden natuurlijk. Dat lukt wel aardig, voordat ze er in zitten zijn ze al kletsnat. Onderweg maar weer een beetje opdrogen en weer nat worden. Zo gaat het de hele dag door. Na zo rustig verder te doen, zijn we om half 6 toch wel een beetje moe. We gaan een slush-puppy halen en rustig naar de camper. Hier zetten we lekker even de stoelen buiten en gaan wat drinken en chips eten. We nemen afscheid van monique, opa en de jongens, zij zijn op en gaan naar hun huisje. Wij gaan even wat eten en weer het park in. Zo kunnen we nog even in de water-splash en in een misselijk 8-baantje. Na de rare buik sluiten de attracties in het park en gaan wij weer naar de overslag van de vrachtauto’s, maar vandaag worden we toch weggestuurd. We rijden een 60 km en vinden een splinternieuwe parkeerplaats met sanidump langs de snelweg, een prima plek om te slapen. De plek is 5 km voor Herning-zuid aan de nieuwe snelweg. De plek zou als camperplaats gelijk een 9 verdienen met zijn speeltuin en compleet sanistation. Nette toiletten en goed verlicht. Zou gelijk als gratis camperplaats vermeld kunnen worden.

27 juli (77653 km = 90 km)

Woensdag: Vandaag rustig aan gedaan, een stukje rijden naar Herning naar het tourist-information. Hier natuurlijk wat informatie meegnomen over dit gebied. We nemen nog even wat boodschappen,en schuimgel mee en rijden weer verder. Na nog een poosje rijden komen we aan op een camping net boven Viborg. Een plateaucamping genaamd Hjarbaek, valkbij in een natuurgebied bij het limpf-fjord. We hebben een heel mooi uitzicht. Bij de receptie kom ik een man tegen met zijn zoontje uit Tzum. Hij komt ook net aan op de camping, de kinderen hebben elkaar gauw gevonden en gaan spelen.

We zetten alles klaar, gaan nog een broodje eten en gaan zwemmen, het water is solar verwarmt. Dus het water is lekker warm, koud dus, maar het is mooi weer. Na het zwemmen even douchen, opdrogen en eten koken. Later even afwassen, opruimen en koffie en naar de vuurplaat. De kinderen willen vuurtje stoken en in de tent slapen. Ze zetten dan ook zelf hun tentje op, en gaan samen lekker in de tent. Mooi plekje met een mooi uitzicht.

28 juli ( 77743 km = 0 km)

Donderdag: Het is vanmorgen niet zo mooi weer als we hoopten. Er is wat bewolking en het waait. De hele dag vermaken de kinderen zich prima en wij doen rustig aan natuurlijk. We hebben vandaag en morgen internet en moeten de papieren van de advocaat voorzien van commentaar. Cor stuurt ook even een mailtje naar de mannen van snooper omdat dat ding elke keer storing heeft. Verder nog even op hyves en mailen natuurlijk. In de avond gaan we zoals afgesproken met Ties en Wytse Idzinga, vuurtje stoken en eten koken bij het vuur. Het word laat maar het is beregezellig. Uiteindelijk gaan de kinderen om 12 uur op bed, veel te laat natuurlijk maar dat merken we de volgende dag vanzelf. Mama en Dirte gaan in de tent, want deze was nat aan de binnenkant.

29 juli ( 77743 km = 0 km)

Vrijdag: vandaag is het mooi weer, maar toch is de tent nat van binnen. Dus om 8 uur als Dirte mij wakker maakt ga ik nog maar even een poosje bij Folco binnen op het hefbed liggen. Het is echt mooi weer. Na het eten gaan we na een bakje koffie, even schnapps proeven. Het is wel lekker, hier komen we Diana tegen met haar dochtertje. Na de middag op het heetst van de dag, wanneer het commentaar op het verweerschrift weggestuurd is en er nog een belletje met de advocaat is geweest. Dan opeens gaat de telefoon, de mannen van de snooper bellen. Ze willen graag de storing oplossen. Het lijkt alsof het lukt doordat Cor hun inloggegevens krijgt zodat hij het goede op een ander kaartje kan zetten en kan updaten. Eindelijk is alles geregeld, ik maak mijn hoofd leeg en ga zwemmen, cor gaat met de snooper bezig en komt na een kwartier ook. Eindelijk, het voelt alsof we nu pas vakantie gekregen hebben.

In de avond is er license to grill bij de receptie. Cor gaat even luisteren en kijken en komt weer Diana tegen. Hij spreekt met haar af dat we vanavond gaan barbecueën bij de grote vuurplaat. Om half 7 gaan we beginnen met z’n 6-en. Om 8 uur als het eten bijna op is, komt Diana er nog aan met spare-ribs, wijn en bier. We zitten heel gezellig, het wordt weer laat. En vandaag mag mama alleen in de tent.

30 juli ( 77743 km = 0 km)

Zaterdag: Alleen dan wordt je ’s morgens heel vroeg wakker, omdat de buurkindjes om 7 uur liedjes gaan zingen. Vervolgens gaan opa er tegen in roepen om ze stil te krijgen. Ja en dan ben je wakker en lig je heerlijk alleen in je tent. Genieten. Tussen 9 uur en half 10 wordt de rest ook nog wakker. We gaan eten en we krijgen koffiedrinkers. Reuze leuk, vooral met dit weer, het is wel 25 graden. We eten nog een broodje en gaan om een uur of 1, met Wytze en Tiis  on tour. We gaan met zijn allen naar de kalksteengrotten in Monsted. Heel mooi en ook heerlijk koel. Op de terugweg halen we nog even ons eten op voor bij het vuur. We gaan nog even lekker zwemmen, douchen en opdrogen en naar de camper. Na wat hakken en snijden zijn ook de kipstokjes en sla alweer klaar om gegeten te worden. Het vuurtje word vandaag iets eerder aangemaakt, omdat anders de kinderen te laat op bed komen. En morgen, morgen gaan we weer verder op pad. Morgen alles weer inpakken en onze reis vervolgen. Zijn we weer lekker met zijn 4-en. Het gaat al dagen goed, alleen de jongens krijgen nu wat strijd. Dirte is vandaag de stoere meid, ze gaat alleen in de tent liggen. Mooi in de midden en geen last van de natte binnenkant. Welterusten allemaal.

31 juli ( 77739 km = 52 km)

Zondag: wanneer ik wakker wordt om half 9, is het zo mistig dat ik het fjord niet eens kan zien. Ik ga nog even Cor zijn korte broek en T-shirt wassen. Als ik net alles in het water heb, voel ik de telefoon in de broekzak. Gelijk de batterij eruit gedaan, maar nu doet’ie hele gekke dingen. Als ik broodjes haal vraag ik gelijk even hoe laat we van de camping af moeten. Pas om 3 uur vanmiddag, dan kunnen we in ieder geval rustig ontbijten en opruimen. We eten om half 1 nog even het gebakken vlees met Wietze en Ties. Hierna gaan we nog even zwemmen, we zien nu donkere wolken, maar toch is het wel even lekker verfrissend. We gaan aankleden en klaarmaken voor vertrek. We vullen nog even de tank met water en lozen nog. En we gaan, we gaan naar Junget. Naar Jantina en knud Petersen, ik ben zo benieuwd of ze nog op de boerderij wonen. Onderweg krijgen we een beetje regen, maar als we er bijna zijn is er toch weer de zon. We rijden het dorp in en ik zie nog steeds niks wat mij bekend voorkomt. In het dorp, bij het winkeltje herken ik het eindelijk. En eindelijk zie ik de poort van de boerderij. Als ik uitstap en naar de deur loopt horen we alleen maar een hond blaffen. Na kloppen op de deur, komt er iemand naar buiten. Ik vraag aan haar of ze Jantina heet. En ze is het, als ik mijn naam zeg dan herkent ze me. We lopen naar de zijbeuk en daar is Knud bezig met de eeuwenlange renovatie. Hij herkent mij ook, hij is al 70, Jantina is al 57 jaar oud. De 5 kinderen hebben allemaal een plekje in Denemarken gevonden en er zijn al 3 kleinkinderen. We blijven wat kletsen en na een tijdje gaan we met ze broodje eten. Voor mij is ook binnen alles precies hetzelfde, de keuken en de kamer, eigenlijk is het nog steeds allemaal hetzelfde. De barkruk staat nog steeds in de keuken voor de afwas en het aanrecht staat nog steeds helemaal vol.

Na het eten gaan we naar het strand lopen met de hond. Natuurlijk willen de kinderen fossielen zoeken. Het strand is een stuk kleiner geworden, de wind en de zee heeft zijn werk gedaan in de laatste 25 jaar. We lopen een stuk en Jantina vind een fossiel, een stukje verder verstoppen we hem voor Folco. En gelukkig hij vind het ding ook nog. Er zijn zoveel leuke dingen op het strand te vinden en te zien. Dirte vind ook een heleboel mooie schelpjes, maar Folco vind er zoveel dat zijn broek er bijna vanaf zakt. We gaan als we terug zijn, nog even wat drinken en watermeloen eten. We mogen er blijven staan voor een nachtje, onder de grote kastanjebomen. Heerlijk. De kinderen gaan weer veel te laat op bed, want je we moeten de fossielen en mammoettand nog zien. Maar eindelijk liggen ze, of we allemaal op bed. Lekker slapen, met weer een leuke dag achter de rug.

1 augustus ( 77791 km = 76 km)

Maandag: om een uur of 9, half 10 zijn we alle vier wakker. Ik ga al iets eerder in de stal kijken, ze hebben nu nog steeds 2 koeien en een paar kalfjes. De varkens zijn al een poos weg en de koeien nog niet zo hele lang. De groente-tuin  is nog steeds heel groot met bessen, fruit en groente. We gaan nog met zijn allen ontbijten en praten. We krijgen nog wijze raad over de route die we het beste kunnen nemen. En we gaan weer verder. Als we buiten staan bij de camper, bedenkt Knud nog dat we nog aardappels moeten hebben. De kinderen helpen met opzoeken en we krijgen een zak vol mee.

We rijden richting Nykobing en verder over de volgende brug. Dan bij het fjord en bij Vilsund net over de brug gaan we naar een parkeerplaats. Heerlijk zwemmen en natuurlijk stenen en schelpen zoeken, nog even wat eten en we gaan op naar het Noordzeestrand. Hier zien we heel veel bunkers staan, we lopen naar het water. Cor en de kinderen gaan stenen zoeken en mama gaat zitten genieten van haar kneuters. Wat is het toch een lekker spul zo met een geklets en gewroet in het zand. We rijden door naar het grootste kanon van de wereld, het staat in Hanstholm. Wanneer we eraan komen gaat het museum net dicht, we kunnen buiten wel even een rondje lopen. Dus we zien wel waar het kanon vroeger stond en het kanon zelf. We gaan weer verder een plekje zoeken om te eten en een camping met quickstop. Een plekje om te eten hebben we zo gevonden, de kinderen helpen met klaarmaken, we eten varkenshaas met ui, paprika met opgebakken nieuwe net geoogste aardappelen met sla. Het ruikt heerlijk en het smaakt vorstelijk. Ik wist niet dat we dit konden. De afwas nemen we mee en we gaan naar rodhus klit camping, met een sub-tropisch zwembad. De kinderen kunnen nog even spelen en om half 11 ligt Dirte in haar eigen tentje en Folco op het bed in de camper. Lekker slapen. Wij drinken nog een bakje koffie en gaan ook bijna te bed.

2 augustus ( 77967 km = 89 km)

Dinsdag: vandaag moeten we om 10 uur van de camping zijn. We rijden naar Uiteindelijk komen we op de tornby strandcamping met zwembad. We gaan met Hans, trinette en de kinderen Rick en Niek uit eten vlakbij naar de pizzeria. We drinken nog wat in onze camper en gaan heerlijk slapen.

3 augustus ( 78056 km = 21 km)

Woensdag: vandaag al vroeg wakker, we branden de camper uit. We zwaaien de anderen uit en gaan rustig koffie drinken en eten. We ruimen de boel op en gaan voor op de parkeerplaats staan.  Nu kunnen we toch nog even lekker zwemmen in het bad. We halen nog even boodschappen en gaan naar de boot om 5 uur, misschien kunnen we eerder mee. Hier horen we dat alles vertraging heeft, we gaan naar het strand, we kunnen er gewoon met de camper staan. We treffen daar Nederlanders die net terug zijn uit Noorwegen. We maken een praatje en de kinderen gaan spelen. We eten een broodje op het strand en zitten nog even buiten tot 11 uur, cor pompt nog even wat DS-spelletjes over. We kijken nog even tv en rijden om even over 12 –en naar de check inn. Het hek is dicht en we horen van een paar duitsers dat ze een sms hebben gehad dat er pas om 5 uur in de morgen gevaren gaat worden.

4 augustus ( 78077 km = 238 km)

Donderdag: We gaan maar slapen voor het hek en om half 2 hoor ik auto’s starten. We mogen in de rij gaan staan en weer slapen, om half 5 worden we wakker geklopt. We mogen op de boot, de kinderen hebben lekker geslapen en we gaan een stoel zoeken. We kijken lekker een filmpje over dombo, het vliegende olifantje, kopen nog wat in de tax-free. Wat is het mooi om achterop de boot de zon op te zien komen, echt schitterend. We mogen zelfs nog even helemaal onderin achterop kijken en  we kijken onder de boot door. Dan gaan we er alweer vanaf en zijn we in Noorwegen.

Om 7 uur komen we aan in Hirtshals. We rijden gelijk door naar Stavanger. Uiteindelijk parkeren we vlakbij het centrum en doen een loopje door de stad. Er liggen in Stavanger hele grote cruise-schepen, deze zijn wel 25 verdiepingen hoog. Het lijkt heel raar zo achter de oude houten huizen met de kleine straatjes. Op het moment dat we in het centrum zijn en kijken bij de domkerk, hier liggen heel veel bloemen voor het gebeuren in oslo. De deur gaat net open en we mogen even binnen kijken. We gaan nog naar de bibliotheek, kijken even op internet. We gaan nog naar het hardsfjord, jier staan 3 zwaarden. Hier gaan we kamperen, vuurtje stoken en koken. We sms-en Hans en Trinette, en als wij het eten op hebben komen zij er ook aan. Vandaag hebben we door 27 tunnels gereden. Hans en Trinette met de zonen Niek en Rick wonen in Malden bij Nijmegen.

5 augustus ( 78315 km = 95 km)

Vrijdag: het regent al vanaf een uur of 6. De hele poos helemaal recht naar beneden, het slaapt heerlijk, alleen de volgende morgen is het wel heel mistroostig weer. Onze wegen scheiden zich vandaag, maar vanavond zien we elkaar weer. We gaan kijken bij een porseleinmuseum en in een parkje, het rogeland aboret.  Onderweg kopen we nog boodschappen en tanken we nog. Met  de ferry over richting de praikestolen, maar dan gelijk over de brug richting forsand, naar Dorvika. Hier is een zwemstrandje met vuurplaten en een droog toilet. Er blijken later ook heel veel kleine muskito’s te zijn, ze vliegen om je hoofd en nek en je wordt er helemaal stapeldol van. We rijden nog een stukje verder naar fossmark, de paadjes worden steeds smaller en steiler. We denken een uitzicht te hebben op de preikestolen. Maar we zien hem helaas niet. We gaan terug naar Eiana, hier is een haventje, hier doen we de boot in het water. Cor vaart naar de preikestolen en terug naar het zwemstrandje. Ik ga alleen met de camper en wacht eenzaam en alleen tot de anderen er weer zijn. Na een half uurtje komen ze gelukkig met de camper aanrijden. Gelukkig, ik ga ook gauw met het eten beginnen en hoop dat de anderen ook gauw met de boot. Dirte en Folco komen gauw aangerend, ze hebben geiten gezien op hele steile rotsen en een zeehond in het water. Ze vonden het allebei hartstikke mooi om te varen. We kunnen eten, maar net hiervoor begint cor met een boom om te hakken. Na het eten mept hij verder, we maken weer een mooi vuurtje. Cor gaat nog zwemmen met Niek, ze roepen en horen een hele mooie echo heen en weer tegen de wanden van het fjord. Na gedoucht te hebben gaan er een paar kinderen op bed. Wij blijven lekker bij het vuurtje, we worden alleen overal achtervolgt door de muskito’s. Ze zitten zelfs in de camper, ze kruipen gewoon door het gaas heen. Vandaag hebben we door 3 tunnels gereden.

6 augustus ( 78410 km = 35 km)

Zaterdag: het is zover vandaag, het is mooi weer. We gaan naar de preikestolen lopen, eerst gaat Cor nog met Niek, Dirte, Folco en Rick, ze varen naar het haventje in Eiana. Als we de boot bovenop hebben gaan we rijden naar de parkeerplaats van de preikestolen. Bij de eerste worden we tegengehouden, we doen net alsof we de familie af gaan zetten boven. We drinken een bakje koffie en gaan de goede schoenen aandoen. En we lopen en klimmen naar boven en beneden. Dirte heeft verschrikkelijk last van haar voet, we lopen samen achteraan en doen gewoon ons eigen tempo. Niek helpt Dirte de hele poos, geeft haar elke keer heel lief een hand. Hij geeft haar elke keer de grootste complimenten en Dirte die gaat door, ook al kost het haar heel veel moeite. Uiteindelijk zijn we bijna op de plek aangekomen. We zien de mensen bij de rand liggen en kijken in het gat 600 m lager.we maken een paar foto’s en lopen nog een klein stukje. Eindelijk zijn we er, we lopen met zijn allen naar de midden hand in hand en roepen hieperdepiep hoera. En zo natuurlijk 3 keer. Heerlijk uitzicht hebben we hier. Bij de parkeerplaats eten we gauw een hamburgertje met brood en sla. Dan gaan we een plekje zoeken, eindelijk hebben we wat gevonden. Vlakbij een zwemwater, cor duikt erin. Vandaag zijn we door 5 tunnels gereden.

7 augustus ( 78445 km = 35 km)

Zondag: heerlijk met zijn allen uitgeslapen. Om 11 uur gaan we rustig ontbijten, onder de luifel want het regent pijpenstelen. We konden geen brood kopen, maar als je ziet wat er staat dan is er genoeg. De kinderen gaan nog even vissen en spelen. Als we bij de ferry staan, staan 3 auto’s achter ons weer een bekende camper. We gaan rijden richting staafkerkje in Erdfjord. Wanneer we daar aankomen staat er een Duitser met zijn vrouw te vissen. De kinderen en hans zien dat hij wat vis heeft liggen, ze vragen wat ze er mee doen, niks zegt hij willen jullie ze. Ja joepie we hebben vis, makreel wel te verstaan. De man haalt de een na de ander uit het water. De vrouw haalt zelf met één keer de hengel eruit halen, 5 vissen tegelijk eruit. Onze mannen maken ze dood en fileren ze. We hebben wel een paar kilo vis, wel 12 vissen. Ze zijn alleen niet door onszelf gevangen. We rijden nog een stuk verder en zoeken een plek om te staan. We zien vanaf de weg een soort haventje en kunnen de rookoven en het vuurtje klaarmaken. Het is al bijna 7 uur en de kinderen moeten toch ook een keer vroeg op bed. Nu eten koken, ben benieuwd of het smaakt. Hans is de vis aan het klaarmaken in het oventje, de jongens maken het vuur aan en de aardappels en maïs kunnen erin. Trinette bakt wat groenten en ik mag nog even computeren. Folco en Rick zijn een heleboel frambozen aan het zoeken voor het toetje. We gaan zo lekker genieten van ons laatste maaltje samen met elkaar. Dan gaan onze wegen zich scheiden en komen we elkaar misschien later nog weer tegen. De vissen worden in de oven gestopt en in de klem op de barbecue gedaan. En ze zijn geweldig lekker, ze gaan allemaal op. Echt geweldig lekker, dat hadden we nooit gedacht. De kinderen gaan nog even vissen, Dirte haar visje zit vast, Hans haalt hem weer los. Opeens zien we een forel achter het visje aan zwemmen, hij hapt en wanneer de hengel omhoog gaat …..zwemt de vis gewoon verder. Hans heeft de balen, had hij bijna een vis gevangen, dus toch niet. Vandaag zijn we door 17 tunnels gereden.

8 augustus ( 78567 km = 138 km)

Maandag: We worden allemaal om een uur of 10 wakker en beginnen te zoeken naar eten. Trinette gaat pannenkoekbeslag klaarmaken. Dit wordt gebakken op de barbecue. Heerlijk, we krijgen nog 4 bolletjes van een Zwitserse vrouw, zo redden we het net. Met weer frambozen toe. We ruimen op en gaan na het afscheid ieder ons eigen weg, verder met de route op naar Bergen. We rijden richting Odda en gaan even boodschappen doen, vooral brood. Op de weg terug het dorp in komen we de anderen weer tegen. We gaan nog met elkaar een ijsje eten en we gaan weer gauw verder.

Onderweg rijden we door het fruitgebied heen, we komen snel een bakje met kersen en het is op voordat we het in de gaten hebben. We moeten even een poosje wachten want we gaan met de ferry naar de overkant. We kopen nog frambozen en aardbeien. Uiteindelijk komen we op een plek bij Alvik, aan het water. We treffen er 2 Nederlandse stellen en praten even. We gaan nog even in het hele koude water en gaan buiten douchen. Hierna nog bij het vuur zitten en lekker slapen. Vandaag zijn we door 29 tunnels gereden.

9 augustus ( 78910 km = 205 km)

Dinsdag: heerlijk buiten een broodje gegeten en op weg naar Bergen. Onderweg komen we nog bij mooie waterval, hier is een winkeltje bij waar we koffie en wafels eten en drinken. Zo nu en dan schijnt zelfs de zon, maar het waait wel redelijk hard. We gaan in bergen parkeren en kijken op de vismarkt, kopen wat mooie shirtjes en truien, rijden door de haven. Hierna gaan we naar een eiland waar we een mooie plekje willen vinden, maar geen plek te vinden, het is alles rotsen en smalle paadjes. Na een hele poos rondrijden komen we bij een plekje langs een rustige weg. We maken vuur en gaan eten. We zijn moe en het begint te regenen. De kinderen gaan toch nog even bij het vuur zitten met de paraplu op. Wij daarna ook nog even. Vandaag zijn we door 37 tunnels gereden.

10 augustus ( 78910  = 267 km)

Woensdag: vanmorgen in alle rust wakker geworden. Heerlijk, het is mooi weer, Cor wil gaan zwemmen in de zee. Joepie, wie gaat er mee. Niemand natuurlijk, heitie je snapt toch wel dat hier het water echt koud is. Folco is een bikkel, hij gaat er ook even in en dan lekker buiten douchen bij de camper met warm water. Folco blijft de hele dag toch een beetje koud. We gaan onze parkeerplek weer opzoeken en dan naar de flobanen, dan kunnen we van bovenaf mooi op de stad en de haven uitkijken. Wanneer we bij de banen komen, zien we een rij van heb ik jou daar, dit gaan we dus niet doen.het is net of ze 10 bussen hebben leeggegooid. We lopen de stad maar in en gaan bij de oude houten huisjes kijken. er zijn kleine straatjes tussendoor, als we vlakbij de haven lopen horen we zingen en we zien een grote 3-master met op 4 dwarsbalken van de zeilen mensen staan. Het is een zeer oud heel mooi vlaggenschip van Noorwegen en hij legt aan in de haven. We rijden nog wat rond om wat hoger te komen in de stad, om een mooi uitzicht te hebben. Het lukt niet, de straatjes worden steeds smaller. We gaan door naar Undredal, hier zijn we alletwee ooit al eens geweest. Als we er zijn willen we natuurlijk graag dat de kinderen ook even in het oudste nog in gebruik zijnde kerkje kijken. Dat mag, ze snappen ook nog wat van de uitleg van de gids. We gaan verder en gaan een plek zoeken voor de nacht, we zijn al laat dus echt een camping hoeft vandaag nog niet, misschien morgen. Dan zouden we gelijk kunnen wassen en drogen en een keer onder een gewone douche douchen. Cor wordt elke morgen wakker met een verschrikkelijke jeuk, misschien moeten we morgen even iets daarvoor halen. We eten gauw rode kool met appelmoes, aardappelpuree en vlees in de camper, dat is toch wel lang geleden dat we in de camper gekookt hebben. Het smaakt goed en het is zo maar op.

We praten in de avond met een stel Belgen, ze komen later naast ons staan, we leggen ze nog wat uit over waar bezienswaardigheden zijn. Later op de avond nodigen ze ons uit om bij hun wat te komen drinken. Wel even gezellig, de kinderen slapen lekker en wij zitten bij een ander. We staan op de algemene parkeerplaats in laerdal, we staan voor het hotel. Vandaag hebben we door 53 tunnels gereden en de langste was 25 km lang. Etienne en Orinda 0032-473480032 de belgen wonen een half uurtje vanaf Brugge

11 augustus ( 79177 km = 2 km)

Donderdag: de telefoon gaat, guda word er wakker van. We gaan lekker ontbijten, in de camper deze keer geen koffie, want de afwas van gister is nog niet gedaan. We kunnen nog niet naar het zalmmuseum, dit is pas om 11 uur open. Maar we gaan vast naar de camping in het dorp, kunnen we eindelijk de was eens doen en drogen, want het is hartstikke mooi weer. Guda is moe en gaat even slapen. Cor gaat computeren en de kinderen zijn gelijk vertrokken. Ze zijn een paar Nederlandse jongens tegengekomen, ze wonen in Echt en kennen Philip en vincent wel. We voelen ons gelijk op ons plekje hier, rust, we moeten niks meer. Dit is lang gelden dat we ons zo gevoeld hebben, heerlijk op een plekje en gelijk niets meer moeten. Na het middageten om pas 2 uur, gaat Cor varen. Ik blijf lekker bij de camper even computeren en even een plekje op de wereld hebben waar je niks moet. Heerlijk. De kinderen spelen de hele poos op de trampoline of visjes vangen. Ze vermaken zich prima. Wanneer het tijd voor het avondeten is, gaan we een vuurtje maken op het strand. We eten zalm met gepofte aardappelen sla. Lekker, na een poosje komt Richard ook bij ons. Zijn jongste dochter Rachel vind het ook wel interessant, we gaan marshmallows maken. marjan komt er even later ook bij met talitta. Wat een rustdag vandaag, met schone en droge kleren in de kast.

12 augustus ( 79180 = 150 km)

Vrijdag: blijven we nog of gaan we weer verder vandaag. Het is de hamvraag, we besluiten om toch maar door te gaan, we hoeven ook pas om 3 uur van de camping. We eten wat, cor gaat nog varen en als hij terug komt dan laden we alles in en op. We eten nog een broodje en douchen allemaal nog even. En we rijden net na Richard en Marjan weg, met de afspraak dat we wanneer we een plekje hebben even sms-en zodat we bij elkaar staan. Kunnen de kinderen nog even spelen. Na een poosje rijden, om ongeveer 4 uur beginnen we pas, zien we een mooi plekje. Uiteindelijk zit cor vast met de camper, ik sta op een andere plek bij mensen. De kinderen komen zeggen wat er aan de hand is. Zo wordt cor er toch maar weer uitgedrukt, het kost hem een “tusen tak” en 2 biertjes. We komen elkaar tegen en gaan gezamenlijk verder. 5 km voor Fagernes vinden we een plek langs de weg waar we kunnen stoken, er ligt genoeg hout. De kinderen sprokkelen heel veel hout bij elkaar. En Folco komt met een complete boom aan, hij hakt hem in stukjes alsof het niets is. Geweldig. Het vuur wordt aangemaakt en de aardappels en mais gaan in de folie in het vuur, de zalm en de worstjes op het vuur en we hebben weer een koningsmaal met salade erbij. Daarna als toetje voor de kinderen weer marshmallows. De kinderen gaan laat op bed, wij redden het ook nog wel even met het hout. De dames gaan om half 1 op bed en de mannen redden het tot 2 uur met het hout. Richard en Marjan met hun dochters Talitta en Rachel wonen in Zuidwolde.

13 augustus ( 79330 km = 205 km)

Zaterdag: om 10 uur is iedereen zo’n beetje wakker. Folco en Dirte kijken of het vuur nog aan is. En ja hoor, na wat stoken en pieren doet het vuur het weer. Nu gaan we dus ook ontbijten op het vuur, de broodjes worden door de kinderen op een stokje afgebakken. Het ei gaat in de pan en wordt in 2 keer voor iedereen een stuk ei gebakken. Het duurt wel even maar het was toch lekker en gezellig. Hierna inpakken en op naar het openluchtmuseum, het seizoen van de muziek en de wafels is er voorbij, maar toch is het leuk om het weer te zien. Als we er bijna uitgaan komen er allemaal oude auto’s het terrein op rijden. We gaan weer, we vullen nog even de gastank en onze wegen scheiden zich, we nemen afscheid. Wij rijden heerlijk rustig verder en rijden bij het eiland langs waar de schietpartij is geweest op 22 juli. Het is er druk en er liggen op één plaats allemaal bloemen, heel indrukwekkend, en wij rijden er alleen maar langs.

We komen aan in Vik, waar cor altijd smorebrod haalde met de mensen met de busreizen. Dat gaan wij dus ook lekker doen met een wafel erbij. Lekker op het terras vlakbij het water. We halen nog even brood voor morgen, want dan is het alweer zondag. We zijn nu precies op de helft van onze vakantie. We rijden naar Oslo en vinden weer dezelfde plek vlakbij de Holmenkollen, de springschans. We vinden weer het uitzichtpunt en ook weer een mooi plekje om staan. En…….weer een vuurtje en weer gesprokkeld hout. Alleen deze keer in ons eigen vuurkorfje, hij doet het goed. Vanavond wil Folco zelf op bed, hij wil lekker op bed liggen en misschien ook even ds-en. Na een half uur ligt hij nog steeds wakker op bed, maar hij vind het heerlijk. Dirte zit buiten bij het vuurtje, ze heeft al zo vaak om dit vuurkorfje gevraagd en eindelijk proberen we hem vandaag. Ze vind het leuk en gezellig. Als ze op bed gaat heeft ze alleen hele koude voeten. We zitten nog lekker buiten tot het bijna helemaal donker is, wat een rust en ruimte.

14 augustus ( 79535 km = 335 km)

Zondag: vanmorgen het vuurtje weer aanmaken is een beetje lastig en wanneer hij het doet dan begint het te regenen. We gaan toch maar binnen eten, alles nog even snel droog naar binnen en eten. We rijden in de miezer naar het Vigelandpark. Cor heeft de weg gevonden waar hij met de bus ook altijd stond. En het is er weer druk met bussen. De kinderen vinden het ook mooi de beelden. Vooral het jongetje dat heel boos is. Hier moeten ze natuurlijk mee op de foto.  We rijden verder en gooien het laatste Noorse geld in de brandstoftank. We stoppen nog bij een oude vesting om snert en een broodje te eten. Dan gaan we een heel stuk rijden naar Eskharad naar Loffstrand. Hier wonen Jan-peter en Mariet Reitsma, het is het zusje van Nico en Benjamin. Ze woonden allebei in Tzum en zijn 5 jaar geleden naar Zweden geëmigreerd. Ze hebben een mooi huis en het is zondag. We hebben geluk, ze zijn thuis en we zijn welkom voor de koffie. Na nog een glaasje fris, gaan we weer verder, onderweg tanken we nog en eten knakworstjes met brood. We gaan nog een uurtje rijden, tot ongeveer half 10, dan hebben we een lang stuk gereden. Hoeven we morgen niet zoveel. Bij Ludvika vinden we een plaats vlakbij een zwemstrandje, er staan nog 2 campers. De kinderen zijn moe en gaan gelijk op bed. Wij kijken nog even tv op de snooper. Het gaat goed, om 12 uur is het voor ons ook bedtijd.

15 augustus (79918 = 264 km)

Maandag: het regent een beetje, maar de temperatuur is al 17 graden en dat om 9 uur. We moeten ook weer een keer douchen, dus we gaan in het meer zwemmen. Eerst even naar het toilet, toilet even legen en in het koude water. Het douchje buiten werkt goed, uiteindelijk zijn we allemaal weer schoon en fris. We rijden naar de lidl, we halen vers brood en gaan lekker een gebakken eitje op brood eten. Dan rijden we naar de tourist-informatie in Ludvika. Hier kunnen we wat informatie over de boot krijgen naar Aland. Ze kan het allemaal niet vinden en bebellen, maar buiten kunnen we zelf internetten als we een rijbewijs laten kopiëren. Dus gaan we buiten in de camper even koffiedrinken en eten, zodat we op internet even kunnen zoeken. We rijden verder naar Avesta, hier staat het grootste paard, het teken van zweden. En we vonden hem, wat is’ie groot en mooi geverfd, de camper valt erbij in het niet. We gaan nog verder naar Uppsala, hier vragen we bij de toerist-informatie om wat informatie, maar er niet veel te doen. We rijden naar Norrtalje, valkbij de kust, nog 20 km en we zijn bij de boot naar Mariehamn op het eiland Aland. Hier willen we een paar dagen blijven en dan verder naar Finland. We zullen zien. We gaan eten midden in het centrum bij de haven. Folco gaat nog even vissen, maar de vissen eten het brood wel op maar bijten niet op de haak. We eten even snel in de camper, geen vuurtje stoken deze keer, maar rijst en ragout. Nog even internetten en mail versturen, terwijl we in het centrum staan. De kinderen gaan op bed en als wij op bed gaan rijden we de camper nog even naar de haven en dan te bed. Vandaag hebben we totaal 3257 km gereden en 423,68 liter getankt. We hebben 7, 6 km gereden op 1 liter diesel. En we hebben 13 liter gebruikt voor 100 km gereden.

16 augustus ( 80182 km - 44 km)

Dinsdag: vanmorgen om 9 uur is de eerste wakker, we gaan eten en koffie zetten. Het is heerlijk weer wel bewolkt, maar wel 22 graden. We rijden naar het turistbyra, zij verteld ons dat de boot om 3 uur vanmiddag vertrekt naar Mariehamn. Verder is er hier in de stad Norrtalje niet veel te doen. We gaan nog naar het industriemuseum, maar dit vinden we niks, alles is in het zweeds. We rijden naar Kapelskar, naar de boten om naar Aland te varen en de overtocht kost € 37 en het duurt 2 uur. Koopje toch, dit zijn andere prijzen dan naar Ameland varen of met de ferry in Noorwegen. Als we op Mariehamn aankomen om 6 uur (het is hier een uur later) zoeken we een camping op. We laden de boot af, cor gaat een stukje varen en we gaan eten. De boot leggen we vast op het strand.De kinderen vermaken zich prima en helpen met de afwas. Tv kijken lukt hier niet, jammer hadden wel weer een keer het journaal willen zien. Internetten wil ook niet, hebben ze op deze camping niet. We gaan nog allemaal even douchen en we kunnen vandaag allemaal een keer schoon op bed. Folco gaat in de tent, voor het eerst alleen, Dirte heeft hem opgezet voor hem.

17 augustus (80226 km - 2 km)

Woensdag: we zijn vanmorgen allemaal vroeg wakker, het is hier een uur eerder dan in Nederland. De kinderen zijn dus gister om 10 uur ( 9  uur ) op bed gegaan, dit houden we vol tot in Nederland. Zijn ze gelijk weer in het ritme thuis. We kunnen vanmorgen buiten eten, het is het mooi weer, de zon schijnt en is lekker warm.  Vandaag is een rustdag, de kinderen spelen en vissen op het strand. Cor gaat varen en Dirte gaat mee. Ik ga wassen en fietsen met Folco, we kijken in het dorp bij de toeristbyra. Het is een gezellig stadje, er is de worldcup van beachvolleybal. Wanneer we weer terug zijn gaan we weer een broodje eten, de boel opruimen en alles in de camper doen. Want we moeten om 2 uur van de camping af zijn. Alleen de boot niet, cor gaat nog even water vullen en toilet legen. Dan gaat cor met Dirte met de boot naar het strand en de bijbehorende speeltuin. Ik ga met Folco de camper een stukje verder rijden naar de haven, hier gaan we vanavond slapen. Als we er zijn doen we gauw de zwemkleren aan, eten en drinken mee en lekker languit op het strand in de zon. Om 5 uur gaan we vuurkorfje vullen vlakbij de haven en lekker eten koken. Wanneer alles aan kant is, gaan we de stad nog even in. Het is er gezellig druk, zeker bij het volleyballen. De wedstrijden zijn al afgelopen. Er staan allemaal standjes, er is er ook één waarbij je een bal door een gat moet opslaan. Dirte mag eerst, ze mikt 2 keer raak en ze krijgt een pet en een zakchips. Folco mikt 1 keer raak en krijgt een zak chips en wij winnen allebei nog een zak chips. Leuk hoor, cor vraagt voor Folco ook nog een pet. We gaan even ergens zitten bij de tent waar muziek is. Een biertje kost € 5, maar we hebben net een ijsje op. We lopen terug, de kinderen gaan op bed en er is rust. Heerlijk tevreden zijn we over onze “camperplaats”. We staan niet alleen, er staat er ook nog één uit Zwitserland. Morgen de stad nog even in misschien. We zien wel. Lekker dagje vandaag.

18 augustus (80228 km - 32 km)

Donderdag: we worden wakker omdat et ochtend is en tijd is om wakker te worden. Maar ook omdat de zon op de camper staat te branden. Het is weer mooi weer. Gisteravond heeft cor nog even met de Oostenrijkers gepraat, deze zeiden dat de zeilwedstrijden aan de andere kant van het dorp zijn. Cor gaat met Dirte naar de andere kant varen, ongeveer een uur. Folco en ik blijven even bij de camper en gaan na een uurtje ook naar de andere kant, maar dan op de fiets. We fietsen bij de grote veerboten langs en na een poosje zien we een kleine zodiac met een grote man en een klein meisje varen. Het enige jammere is, dat ze ons niet horen en zien, na al ons ahoooy geroep. De grote toeter van de veerboot gaat, ze moeten verder bij de boot vandaan. We informeren nog even bij de viking line en de silja line welke de goedkoopste is. Dan gaan we weer naar de haven en ja hoor ze zien ons. We fietsen naar een stuk waar we wel bij ons bootje kunnen komen. De boot word aangelegd en we gaan even door het haventje lopen. Wanneer we terugkomen willen we graag op de kade pizza eten, maar dat kan even niet want de stroom is uitgevallen. Cor  haalt op de fiets de camper op van de andere kant. Ik ga met de kinderen even de haven op en neer varen. Cor parkeert de camper even langs de weg. We stappen nog even allemaal in de boot en varen nog wat dichter bij de zeilwedstrijd. Spectaculair hoor, de boten gaan scheef en om de mast kunnen ze zo de andere kant op varen. Het is hartstikke spannend, maar de spelregels snappen we tot het laatst toe niet. Als we terug zijn, laden we de boot in en op. Nu gaan we pizza eten, 2 met zalm en 1 met kip voor de kinderen. En een trek dat we hebben zo om 4 uur in de middag, het middageten was er even bij gebleven. Heerlijk, nu de buik vol en vieze vingers.  Onderweg halen we nog even een boodschap en ijsjes voor onderweg. Dan rijden we voor de ingang van de beachvolleybal, we gaan weer even naar binnen. Dirte wil naar een wedstrijd kijken. we willen chips winnen en misschien een pet. Het lukt weer aardig, 5 zakken vandaag en een pet voor Folco en een knuffel voor allebei. Voor mamma een pakje voor op vakantie met van alles erin en voor heitie een toilettas. Gezellig druk zeg. Nu is het tijd om een andere plek voor vannacht te zoeken, we gaan rijden naar Kastelholm. Het is maar een kilometer of 30, maar na 20 km is de weg nat, hier heeft het dus geregend. Na een paar kilometer ligt er zelfs iets wits langs de weg, het heeft hier gehageld. Raar hoor met een temperatuur van 18 graden. We kunnen de plek niet vinden, die ons verteld is. Wel vinden we een prachtplek bij een jachthaven met toiletten, douches en een sauna. Folco gaat aan het prutsen en vind zelfs de code 1234 en de deur is open. En een lol dat we om die kleine inbreker hebben gehad. De kinderen willen nog avondeten, we beginnen maar aan een grote zak chips. Dat lusten ze ook wel. Dan is het alweer tijd om tanden te poetsen, voor te lezen en te gaan slapen. We lopen nog een rondje en Folco vind nog een beetje hagel. Hij maakt er een bal van en ……….gooit hem bij heitie op zijn rug. Potverdikkie wat een lol zeg. Heitie rennen, folco rennen, en niet te pakken natuurlijk. Wanneer ik ze op bed breng kijken we nog even naar het water vanuit de camper, het is nevelig boven het water, heel mysterieus. Wij gaan nog even internet proberen en het lukt. De code lag gewoon voor het raam en we kunnen weer mail versturen en ontvangen.

19 augustus (80260 km -  km)

Vrijdag:  vanmorgen heerlijk rustig wakker geworden. Vannacht nog even buiten gekeken, het was hartstikke donker, alleen de tankautomaat en in het huisje brand een beetje licht. Aan de andere kant van het water is een golfterrein. Vanmorgen om 7 uur hoorde ik de maaiers al gaan. We worden heerlijk rustig wakker en gaan eten in de camper. We staan precies in de schaduw en het is wat vochtig, maar het wordt weer mooi weer vandaag. Dirte wordt wakker met een zere nek en een beetje hoofdpijn. Ze mag nog even blijven liggen, hopelijk gaat het straks weer beter. We doen rustig aan, we willen naar het openluchtmuseum. We maken een wandelingetje door het park. We rijden door naar een camping, er staat nog één caravan en verder helemaal niks. Het seizoen is voorbij hier, de kinderen zijn alweer naar school. Deze camping nemen we dus niet. We rijden weer verder en staan ineens voor een veerpont. We rijden verder naar de sandosund camping net iets boven Vardo , hier gaan we vanavond in de houtgestookte sauna. Ben benieuwd. We zetten de spullen buiten en gaan lekker koffie drinken. De kinderen gaan op het strandje scheppen en bouwen. We hebben tot vandaag al 3410 kilmeter gereden. Het is een beetje fris buiten om 5 uur dus we gaan voor het eerst koken in de keuken van de camping. Hier is het lekker warm, we eten lekker kip maaltijdsalade met brood. De kinderen hebben de sla al bijna op voordat we aan het eten toe zijn. Tijdens het eten koken en eten kunnen de laptops even weer opgeladen worden. Handig toch. Na het eten gaan we gelijk naar de sauna. En dit is heel grappig, de sauna drijft boven het water en is houtgestookt. Er staan 2 tonnen naast met een waterslang. De ene ton doen we wat warmer water in, we gieten het hete water zo in een teiltje van boven de kachel. Met een soort schep kunnen we dat dan over ons heen gooien. We gaan eerst maar eens in de sauna, heerlijk, daarna gaan we zwemmen in het zeewater. Onderin ligt allemaal derrie met zeewier, dan even afspoelen met water en weer de sauna in. We vinden het allemaal geweldig, het uur is zo voorbij. Folco gaat zo nu en dan in de warme ton zitten. Hij komt er dan net met zijn hoofd bovenuit. We gaan in de camper koffie en thee drinken en een spelletje skibbo doen. En het is alweer bedtijd, Folco wil in de tent en Dirte in de camper. Weltrusten. Voordat we op bed gaan, draaien we nog even de luifel in, want het waait behoorlijk.

20 augustus (80358 km - 4 km)

Zaterdag: vannacht is het steeds harder gaan waaien en regenen. Zelfs zo erg dat Cor nog spullen binnen heeft gelegd en zelfs Folco van zijn bedje uit de tent heeft gelicht en bij ons in de camper heeft gelegd. De tent hebben we gauw platgelegd met een paar tuinstoelen erop. We worden pas om 10 uur wakker, want het reent en waait nog steeds. We bakken broodjes en maken water warm.  Ik kijk even hoe laat de boot gaat, om 11:10. Dus we ruimen snel op en gaan snel naar de boot. Als we komen aanrijden, kunnen we gelijk betalen. 2 minuten later rijden  we de boot op en varen we al. We varen eerst tussen allemaal eilandjes door en het gaat best wel hard. De boot heeft 3 banen en in de middelste moeten wij i.v.m. de hoogte. We gaan naar Brando, dit eiland is 20 km lang en heel smal. Na ongeveer 2 en een half uur varen en 3 tussenstops, zijn wij bij onze eindbestemming aangekomen. We rijden het eiland op en zoeken de camping in Brando. Als je een rekening van een camping kunt laten zien, dan mag je de rest van de reis voor niks meevaren. We blijven dus op de camping. We gaan met ons bootje een stukje varen. We nemen gauw zwemspullen en wat lekkers mee. We vinden zelfs het strandje met de glijbaan en we gaan lekke zwemmen. De kinderen springen zelfs al vanaf de duikplank het water in. Knap hoor. Als we terug zijn maakt cor gauw een vuurtje, mama haalt de gerookte vis. Het enige nadeel is dat het regent. We gaan niet met een paraplu en een bord op schoot bij het vuur eten. We eten dus onder de luifel bij de camper.We eten gerookte vis met gepofte aardappels met sla en mais erbij. De vis is heerlijk, het is de man zijn specialiteit. De vis heet zalm echt een koningsmaal hebben we vandaag gegeten. Als alles aan kant is vragen we het andere stel of ze bij ons willen komen zitten een wijntje drinken en de gitaar mag mee. Zo komt het dat we met z’n 5-en buiten in de regen onder de luifel gezellig allemaal liedjes aan het zingen zijn. Folco werd gek van de muggen, die zit binnen te ds-en. Dirte gaat vanavond in de tent slapen. Folco in de camper, hij slaapt om 12 uur nog niet omdat er elke keer muggen om zijn hoofd vliegen.

21 augustus (80362 km - 214 km)

Zondag: vannacht regent het verschrikkelijk hard, zelfs zo hard dat ik om 4 uur denk, zal ik Dirte maar uit de tent halen. Cor is ook wakker en zegt, ze komt vanzelf wel. Ik heb het nog nooit zo hard horen regenen op de camper. Dirte komt om half 7 toch in de camper, ze was koud aan het worden. Eigenlijk hebben we allemaal niet zo lang en lekker geslapen als anders. Maar o.k. tijd voor ontbijt, lekker buiten met onze vers gebakken bolletjes. Daarna komt de zon er alweer door, we gaan lekker de boiler in de camper aanzetten en even allemaal in de zee zwemmen. Lekker opgefrist zitten we later nog even met elkaar in de zon te koffiedrinken. Cor gaat nog even een eindje varen en ik ruim met Folco vast de camper in en op. Als ze terug zijn gaan we rijden naar de boot en naar het vaste land toevaren. We kunnen nog mooi mee op de boot. We rijden naar Hanko en willen een mooie zonsondergang zien daar. Onderweg gaan we nog ergens bij Salo zwemmen op een eilandje bij een camping. Het is weer heerlijk weer. Dan op naar Hanko, de zon zakt terwijl wij zitten te eten rode kool, appelmoes met aardappelpuree en een gehaktbal uit blik. Dan ineens gaat het met de zon heel snel. Mooi hoor, het is nu 9 uur en we gaan een plek zoeken. Uiteindelijk komen we op de parkeerplaats bij de kerk, deze staat op een “terp”, en vlakbij een speeltuin. De kinderen gaan gelijk op bed. Wij niet veel later.

22 augustus (80567 km - ?? km)

Maandag: het weer wordt anders vandaag. Dit hadden we al gezien op internet, maar het word echt anders met regen zeiden ze bij de toeristinformatie. We gaan naar het strandje, waar de draaimolen in het water staat. Maar de kinderen willen toch liever niet zwemmen, maar op het strand spelen. En we hebben weer een vrije provider gevonden. We hebben weer internet, kunnen we even de tijd van de boten opzoeken naar Tallin, even e-mailen. Is alles weer bijgewerkt. We rijden naar Helsinki en stoppen even in Tamasaari. Hier gaan we pizza halen en bij het speeltuintje opeten. De kinderen kunnen mooi even spelen, het is nu nog mooi weer. Dan door naar de hoofdstad. We komen in Helsinki aan en zoeken een plekje voor de camper, die hebben we snel gevonden. Toch rijden we de stad nog even door, we vinden een andere plek waar we langer mogen staan. Hier kunnen we ook de boot te water laten en gaan varen. Cor gaat met Dirte op verkenningstocht naar het suomenlinna eiland, dit is een groot fort van vroeger, wat op de Unesco lijst staat. Ze komen weer heel snel terug en we gaan de stad in met de boot. We pakken even wat lekkers en brood in. En we gaan varen, richting het centrum. Na een stuk varen begint het eindelijk te regenen, gelukkig hebben we paraplu’s meegenomen. We dobberen een poos onder een brug, want daar regent het natuurlijk niet. En het regent hard, er komt ook nog onweer bij. Dus we eten maar onder de brug i.p.v. op een bankje in de botanische tuinen. Na een poosje regent het wat minder,dus weer verder. We gaan maar even aan bij de mac’donalds, even een frietje en wat kipnuggets en we kunnen er weer tegenaan. We varen terug en onderweg begint het weer te regenen. Toch fijn zo’n paraplu mee. Mama zit met 2 kindjes voorin onder één paraplu en cor zit te sturen met een plu en hij kan net over onze plu heenkijken. Als we terug zijn gauw de kachel aan, droge kleren aan en wat opwarmen. We zijn blij dat we weer terug zijn. Morgen hopen we dat het droog is, zodat we naar het fort kunnen varen. Als het regent weten we nu hoe het moet. Kinderen lekker onder de warme wol en ze slapen zo. En toch wordt deze dag dan toch ook weer een dag vol met speciale belevenissen.

23 augustus (80716 km - ?? km)

Dinsdag: de hele nacht heeft het heel hard geregend. Ben er zelf een paar keer wakker van geworden, toch is het de volgende dag weer redelijk mooi weer. We gaan na het ontbijt toch weer varen. We varen naar het fort-eiland, wanneer we er zijn is de tank bijna leeg. Dus we vragen waar we kunnen tanken. Dat is 10 minuten varen verder en de benzine-tank en het reserve tankje zijn weer vol. De zon komt er door, het wordt nu echt warm. We gaan weer naar het fort-eiland, we stappen uit de boot en gaan een bakje koffie drinken. Dan verder naar het toeristburo en dan naar het museum. We gaan een leuke film bekijken over de geschiedenis en de russen. Hier kunnen we ook even internetten. We kijken voor een boot naar Tallin, het lukt alleen het betalen lukt niet, we hebben de random reader niet mee. Straks nog maar eens proberen. We varen terug naar het centrum. Hier gaan we wat lekkere zalm en garnalen eten. Dan weer verder naar de camper terug. De boot weer op de camper en de stad in. We zoeken het sibilius-monument, het is nog net zo mooi als 12 jaar geleden. Het zijn allemaal buizen, waarop gelast is en waar stukken uit zijn gebrand. Het lijkt net een orgel. Hier kunnen we ook ons toilet even leeg gooien, er staat een toilet bij.  Nu zoeken we een plek waar we kunnen internetten en zo onze boeking nog kunnen betalen. Dan kunnen we vanavond om half 10 met de boot mee naar Tallin. We vinden het internet bij het toeristburo voor, Cor zet de camper dus aan de kant en de boot is geboekt. We zoeken nog een mooi plekje zodat de kinderen nog even in de speeltuin kunnen. Ik ga even wat eten klaarmaken en als dat op is gaan we naar de boot. Om 9 uur rijden we de boot op, we gaan boeven op het open dek kijken. het is mooi verlicht en we varen langs het fort-eiland langs en wel heel dicht. Dan gaan we een plekje zoeken, want tot 12 uur zitten we op deze boot. De kinderen zitten mooi in de speelkamer te t.v. kijken. Om 12 uur kunnen we als derde van de boot. We gaan gelijk naar een parkeerplaats op het randje van de oude stad. We staan vlakbij het treinstation en ze zijn er heerlijk met een aggregaat aan het werk. Toch vallen we allemaal redelijk snel in slaap.

24 augustus (80740 km - 30 km)

Woensdag: om 9 uur word de eerste wakker. Het valt mee we zijn allen redelijk uitgeslapen van het korte nachtje, de kinderen zullen er toch vandaag wel last van krijgen. We zien wel, na het ontbijt gaan we naar de oude stad. En het is weer mooi weer, het is nu om half 10 al best warm. We doen een rondje over het marktplein. Het is er druk, allemaal toeristen. We lopen over de stadsmuur en zien alle oude kerken en gebouwen. Na deze drukte stappen we de camper in, rijden naar een camping. Onderweg moeten we nog even tanken, hier vlakbij kunnen we ook boodschappen doen. Kunnen we de voorraden weer een beetje aanvullen. Gister in Helsinki wilden we dat niet meer doen. Dan naar de camping, we gooien de boot eraf en we dekken gouw de tafel. Op de camping staan een paar Nederlandse auto’s en campers. Later komen er nog 20 franse campers bij. Na het eten pakken de boot. Cor gooit mij met Dirte bij het strand eraf, hij gaat met Folco een stukje verder het riviertje afvaren. Als hij terugkomt ziet hij aan de borden dat hij hier niet had mogen komen. Je mag hier alleen maar zonder motor komen. We gaan nog even het water in, de kinderen spelen nog volleybal en we gaan weer terug. Het vuurkorfje gaat weer aan. Vandaag eten we opgebakken aardappels met sla en vlees. De kinderen mogen een worstje bakken en later natuurlijk marshmallows. Folco gaat vanavond in de tent en Dirte in de camper. Wij blijven eerst nog lekker bij het vuurtje zitten totdat we ook op bed gaan. Op een gegeven moment ga ik op bed, cor regelt nog voor een gezin van 5 dat ze de volgende dag even naar Helsinki kunnen.

25 augustus (80770 km - 7 km)

Donderdag: vanmorgen om 9 uur komt Folco fris en vrolijk de camper instappen. Iedereen is ook gelijk wakker. De kinderen maken de vuurpot nog even weer aan om het brood te bakken. Cor bakt er ook nog even een paar eieren op. Heerlijk ontbijtje. Als we bijna klaar zijn, komt er een man die een redelijk grote Zodaic op gaat staan pompen. Cor er gauw heen, hij helpt even met ons pompje. Daarna vraagt Dirte of ze mee mag varen. En dat mag, hij gaat even zwemvesten halen en de boot gaat in het water. De haven uit varen ze nog rustig, maar als ze de haven uit zijn dan gaat hij ervan door. Deze man heeft een zeilschool en gaat zo bij de leerlingen langs. Ze zijn bij een blok beton geweest, hier werden vroeger de onderzeeboten getankt. Dit hele stuk was toen van rusland, het is nu het sjiekste gebied van Tallin. Cor gaat naar Tallin varen, wij rijden er achter aan. We vinden elkaar door een sms-je. De kinderen gaan ook mee even Tallin in. Ik zoek een plek waar we de boot makkelijk weer uit het water kunnen halen en op kunnen laden. Dan gaat de boot weer op het dak en we zoeken een supermarkt. De broodjes zijn op en we hebben zin aan iets. Na te hebben gegeten, gaan we verder richting Parnu. Hier hebben we een mooie camping. We komen aan op de camping in Parnu, vlakbij het water. De boot in het water en cor gaat varen en ik ga de was aanzetten. Kan het nog mooi drogen. We gaan vandaag eten bij de camping, lekker een keer patatjes met worstjes of vis. Hierna gaan we de sauna nog in. Als we eruit komen zijn we allemaal als nieuw. Dirte gaat in de tent en Folco in de camper bij mij op bed. We zitten vanavond binnen zonder vuurtje, want hier zitten zoveel steekmuggen. Met het opzetten van de tent had ik 4 op één enkel zitten.  Dan kinderen op bed en het computerwerk even bijwerken.

26 augustus (80777 km - 135 km)

Vrijdag: yes, de was is droog geworden. We gaan onze bolletjes van 5 cent warm maken en opeten. Het ontbijtje smaakt goed zo buiten met deze hoge temperatuur. Dan gaan we rustig eens nadenken wat en hoe we het allemaal gaan doen vandaag. We moeten om 12 uur van de camping, dus we gaan niet met zijn allen varen. Cor gaat met de kinderen een stuk op de rivier varen. Dan even naar de bakker en dan naar de andere binnenhaven. Hier ga ik een plekje zoeken om te kunnen staan, zodat we makkelijk bij de boot kunnen. Zodat de kinderen kunnen spelen, ik kom uit bij een speeltuin aan een binnenwatertje wat uitkomt in de grote rivier. Cor had dit plekje al gezien vanaf het water. Ik ga voordat ik daar ben even naar de toeristinformatie. Dan het mooie plekje zoeken en na wat rondrijden en een sms komen we tegelijk bij de speeltuin aan. Hier komen de verhalen, over een addertje onder het gras. Weet jij wat dat betekent, ja het is een spreekwoord. Nou er was een addertje in het water en hij zwom. Ze hebben ‘em op de foto. We gaan wat vers brood smeren en eten. De kinderen spelen in die tijd in de speeltuin, totdat we gaan eten. Ze hebben er bijna geen tijd voor, ze hebben het zo druk met zand scheppen. Na het eten doen we onze zwemspullen aan, we gaan varen en zwemmen in de rivier. Wanneer we even rustig wat drinken, zien we een heel donker eekhoorntje voor ons onder auto’s doorspringen. Folco gaat erachteraan om foto’s te maken. Dit lukt natuurlijk niet. We besluiten om weer terug te varen, om de stad nog even in te gaan. We kleden ons aan. In de stad zijn leuke winkels, we kopen voor Folco een paar sandalen en voor Dirte een mooi oranje rokje. O, wat straalt ze, ze wil het rokje gelijk aanhouden. Als we terug zijn kunnen de kinderen weer spelen, wij drinken wat in het zonnetje. Dan gaan we voor het eerst echt uit eten. Cor en Folco gaan op de fiets, wij gaan lopen. We komen op een mooi terras en het ziet er gezellig uit. De muziek wordt opgebouwd en wij gaan heerlijk eten. Om half 10 begint de band te spelen. Dirte durft eerst niet, maar later komt ze los. Ze zegt bij het op bed gaan mama ik ging helemaal uit mijn dak, maar eerst durfde ik niet zo goed. Het was hartstikke gezellig met geweldig leuke muziek. Er was maar één nummer wat wij kenden, alleen de rest klonk ook hartstikke goed. We gaan met zijn allen tegelijk weer naar de camper. Het is nog 22 graden buiten. Dus de kinderen gaan op  bed en wij gaan nog even lekker buiten zitten. Buiten zijn alleen nog een heleboel jongeren die te veel gedronken hebben. Ik vind het niet fijn als ze bij de camper komen, ze lopen gelukkig door. Wat weer een geweldige dag met weer nieuwe vreemde dingen die we beleefd hebben. Er komt geen eind aan.

27 augustus (80912 km - 88 km)

Zaterdag: we worden heerlijk wakker en gaan ontbijten. Het lekkere brood van de bakker gaan we bakken in de oven. We kunnen nu nog even internetten, dus dat doen we bij het koffiedrinken. De kinderen spelen mooi in de speeltuin. Hierna gaan we met de boot over de rivier naar het strand. Hier ligt een hele lange pier, net daarvoor stoppen we en lopen over de pier, de boot op de kant en staan op het strand. Hier is een hele mooie branding, maar erg diep wordt het niet. Na een heel stuk lopen door het water, sta ik ineens weer tot mijn enkels in het water. We hebben de vliegers meegenomen, want het waait hier lekker hard. De vliegers doen het goed, zelfs die van Folco die hij net van Emma heeft gekregen. Het duurt even maar dan lukt het sturen ook bij Folco. De zon brandt goed, dus we verbranden. We gaan weer terug, vlakbij de camper is één of andere open dag over veiligheid. Hier wordt Folco geschminkt als soldaat. Hij mag een helm en een vest aan. En we maken een paar mooie foto’s. ook mag hij nog een geweer vasthouden. Geweldig, wat kan die jongen stralen dan zeg. Het is echt zijn vakantie deze keer, heimwee heeft hij nog niet gehad. De doos met auto’s is denk ik 3 keer uit de camper geweest. Goede zaak. Cor gaat met Dirte de boot naar de andere kant varen, wij lopen. We overleggen even snel, ik rij over de brug zodat we de boot op een strandje eruit kunnen halen. Binnen 10 minuten ligt alles weer op zijn plek en ook de fietsen staan er alweer op. We gaan nog even naar de bakker voor brood voor morgen, want ja dan is het zondag. We halen nog boodschappen bij de maxima, hier is een soort braderie. We kopen nog sokken voor cor en Dirte. Dan halen we nog water, sap en melk, kunnen we weer een paar dagen overbruggen. We gaan verder en zitten te twijfelen of we naar Riga gaan rijden ( 180 km) of dat we eerder een plekje op een camping kunnen vinden. Oh stop, hier kun je zwemmen. Toch even kijken of dat echt zo is, Folco staat gelijk tot aan zijn knieën in de blauwe stinkende drek. Hier zwemmen is dus niks, weer door.  Op een gegeven moment wil cor water drinken, ik geef Dirte een nieuwe fles. Dirte draait hem open, en ze wordt gelijk gedoucht. Het is water met gas, oeps daar hadden we niet goed op gelet. We kunnen ook geen Lets lezen. Nou ja het meeste gas is eruit.

Eigenlijk willen we nog zwemmen, ze voorspellen voor de komende dagen regen. We zullen zien wat de komende dagen het weer ons brengt , wat we nu hebben, hebben we maar weer. We zien een strandje aangegeven vlakbij de weg. Gauw eraf en in het water. Hier ligt een heel mooi strand, met water wat redelijk warm is. Het water is niet zo hele zout. We gaan lekker zwemmen , daarna als echte Nederlanders nog even wat dijkjes bouwen. Ik ga terug beginnen met de nasi, we eten buiten bij de camper. Het vuurtje wordt aangestoken en als het eten op is gaan we hout bij elkaar zoeken. En wat een mooie zonsondergang, gauw een paar mooie foto’s maken. op deze plek is het heel druk met mensen die allemaal voor de zonsondergang komen. Wel gezellig, maar allemaal buitenlanders, net als ons. We blijven hier maar slapen, er staan nog 2 campers. Kunnen we morgen gelijk voor het ontbijt alvast even zwemmen. De kinderen gaan op bed, hier worden de dagen alweer duidelijk korter. Terwijl de klok hier een uur verder staat als bij ons. Wij blijven nog even bij ons mooie kampvuur zitten. Nog een biertje en een rosé en wij gaan ook plat. Voordat wij op bed gaan, lopen we het stand nog op. Het is hier zo helder en helemaal geen lichtvervuiling. We kunnen de grote en de kleine beer zien. Wat een sterren zeg.

28 augustus (81000 km - 24 km)

Zondag: Dirte is vandaag als eerste wakker, ze gaat naar buiten om het vuur weer aan te krijgen. Het lukt, kunnen we zo de bolletjes erboven bakken. Het waait behoorlijk, er is een mooie branding en een geluid natuurlijk van het water wat op het strand valt. We gaan lekker buiten eten en daarna koffiedrinken. De kinderen zitten in Folco zijn hut, we zien ze niet meer. Na het koffiedrinken wil cor eigenlijk nog in zee zwemmen, Dirte gaat met hem mee, onze bikkels. De boiler in de camper wordt aangezet, zodat ze zich daarna lekker op kunnen warmen. Dan gaan we rijden richting Tallin, het is nog ongeveer 80 km. Het wordt steeds drukker langs de weg, ook al worden de wegen er niet veel beter op. Dan rijden we Tallin binnen, we rijden door het centrum in. Dan komen we ineens een grote optocht tegen met allemaal mascottes. We wachten even en maken wat foto’s. Dan ineens staat er een raaf in de camper. Folco schrikt, Dirte wil instappen en ziet het beest ook staan. De optocht gaat verder, wij gaan een plekje zoeken om te parkeren. We gaan ook in het park kijken wat er te doen is.  Het is er gezellig druk, de kinderen kunnen met de mascottes op de foto. Dan lopen we verder, weer terug naar de camper. We rijden naar de andere kant van het water en zetten de camper op een plek neer. Er is ons verteld bij de toeristinformatie dat het parkeren in Tallin op zondag vrij is. We kijken de stad even rond in de kerk en in het oude centrum. We drinken er een bakje koffie met taart op een groot gezellig plein. Dan gaan we weer terug naar de camper. Maar ………….ons huisje op wielen heeft een wielklem. Hoe kan dit nu, niemand heeft toch een kaartje en het is toch vrij parkeren op zondag, of staan we verkeerd om of zo. We weten het niet, we bellen het nummer wat op de ticket staat en uiteindelijk komen de parkeerwachters weer terug. Na wat uitleg dat wij dachten dat het vrij was vandaag. En hun uitleg dat het er duidelijk staat. Ja we snappen het wel. Maar wanneer we gedacht hadden dat we moesten betalen, dan hadden we wel iemand gevraagd. Uiteindelijk na een hoop gezeur, moeten we toch betalen, wel 9 lat (dat is ongeveer 14 euro, in Nederland red je het daar niet voor). Dan gaat de klem eraf en kunnen we verder rijden. We gaan een plek zoeken om vertrouwd te slapen. Maar ook een plek waar we de boot in het water kunnen leggen en kunnen laten voor één nacht. We komen op een parkeerplek bij een hotel, de parkeerplaats is publiek. Ernaast zit een beveiligd terrein met be